-
Telefon:
-
Mail:
- Teklif Al
“Oracle Veritabanı ile hasta ve çalışan alışkanlıkları mobil uygulamalara
yöneldi”
Dicle Üniversitesi
Hastanesi Hastane Bilgi Yönetim Sistemi Merkezi Yöneticisi Dr. İsmail Yıldız,
Oracle Veritabanı ile elde edilen çıktıları rakamlarla paylaştı.
Pandemi
döneminde hastanelerin yoğunlukları giderek arttı. Bölgesel olarak kritik bir
konuma sahip olan Diyarbakır Dicle Üniversitesi Hastaneleri ise Oracle
Veritabanı’nın yüksek kullanılabilirlik özelliklerinden yararlanarak hasta ve
çalışan deneyimlerini iyileştirdi. CXO Cafe’de CIO Update Genel Yayın Yönetmeni
Murat Yıldız’ın misafiri olan Dicle Üniversitesi Hastaneleri Hastane Bilgi
Yönetim Sistemi Merkezi Yöneticisi Dr. İsmail Yıldız, Oracle Veritabanı ile
elde edilen çıktıları rakamlarla paylaştı.
Arka planda çalışan hastane bilgi yönetim sistemleri hem doktorlara hem
hastane çalışanlarına hem de hastalara hizmet veriyor. Pandemi nedeniyle her
geçen gün artan hasta sayısı, randevular, test sonuçları ve çevrimiçi iletişim
becerileri gibi faktörler büyük miktarda veri üretiyor. Bu noktada BT
operasyonlarını, hasta ve çalışan deneyimlerini iyileştirmek ve gecikme olmadan
hizmetlere erişim sunabilmek için ortaya çıkan büyük miktardaki veriyi doğru
bir şekilde yönetmek gerekiyor. Dicle Üniversitesi Hastaneleri ise pandemi
koşullarıyla artan yoğunluğu daha çevik bir şekilde yönetebilmek adına Oracle
Veritabanı ile altyapı güncellemesi yaparak süreçlerini optimize etti. Hastane
Bilgi Yönetim Sistemi Merkezi Yöneticisi Dr. İsmail Yıldız ise bu altyapı
dönüşümünü şöyle aktardı:
“Dicle
Üniversitesi Hastaneleri olarak Güneydoğu, Doğu Anadolu ve sağlık turizmi
bakımından özellikle Iraklı ve Suriyeli hastalara ciddi manada destek veren bir
bölge sağlık kuruluşuyuz. Teknolojimiz ise yaklaşık 10 yıl eskiye dayanan bir altyapıya
sahipti. Bu teknolojilerin ve yatırımın da 16 ila 17 aylık bir ömrü oluyordu.
Eski bir teknolojiyle sistemi yönetiyorduk ve Sağlık Bakanlığı’nın çıkardığı
yeni protokoller ve talepler ile Türkiye’nin sağlık politikasındaki dijital
dönüşüm hedefi kapsamında sistemimiz yetersiz kalıyordu. Günlük ortalama 5 bine
yakın hasta sayısı ile çok fazla veri üretilmesi, sistemin eski olmasından
kaynaklı kesintiler ve çalışanlarımızın günlük yoğunlukları gibi konular
nedeniyle yeni hizmet arayışlarına başladık. Hedefimiz; güçlü bir sistem
kurarak hem o an gelen hastalarımıza zamanında hizmet vermek hem Bakanlığın
şartlarını sağlamak hem de çalışanlarımızın yükünü hafifletmek idi çünkü 7/24
hizmet sunduğumuz için yedeklemeyle de ilgili sorunlarımız vardı. Sağlık Bakanlığı’nın
sağlıkta kalite standartları kapsamında özellikle de bilgi yönetim sistemi
başlığında 14 adet standardı bulunuyor. Biz de bu süreçte hem Sağlık Bakanlığı
standartlarını sağlamak hem hastalarımıza konforlu bir hizmet sunmak hem de
çalışanlarımızın mutluluğu sağlamak için çalışmalarımıza başladık ve Oracle
Veritabanı ile sistem yenilememizi yapmış olduk.”
Yedekleme ve işin sürekliliği açısından merkezde bulunmak ve bütün verileri
tek bir yerde toplamak da bazı riskler doğuruyor. Bu noktada, felaket kurtarma
senaryoları devreye giriyor. Dr. İsmail Yıldız bu yöndeki çalışmalardan “Oracle ile sürdürdüğümüz proje kapsamında felaket kurtarma
çalışmalarımız da oldu. Hastanemizin sistem merkezinin olduğu bir binamız
bulunuyor, onun dışında FKM olarak kullandığımız ayrı bir binamız ve günlük iş
yedekleri aldığımız ve o yedekleri yönetimde sakladığımız bir sistem de kurmuş
olduk.” şeklinde bahsetti.
“Provizyon
işlemlerinde yüzde 75 iyileşme saptadık”
Dönüşüm gerçekleştikten sonra hasta bekleme süresi, operasyonda iyileşme,
Bakanlık protokolleri ve daha birçok durumlardaki elde edilen kazanımlar ve
maddi yansımalardan söz eden İsmail Yıldız, projenin çıktılarını rakamlarla
paylaştı:
“Özellikle
hasta muayene bilgilerini anlık olarak Bakanlığın e-Sonuç ve hastanemizin
internet sistemine iletirken sonuçları da kısa sürede e-Nabız sistemine
gönderebildik. Hastalarımız da elektronik ortamda bilgileri görüntüleyebilme
kolaylığına kavuştu. Bu sistem değişikliğiyle eskiye kıyasla yaşadığımız
sorunlar sıfıra yaklaştı. Hastanın kayıt işlemleri yapılıp sonuçların
paylaşılması ya da gitmesi gereken birimlere yönlendirmeleri hızlandı. Yine
hastane bilgi yönetim sistemi hizmet sunumu ihtiyaçlarının optimum düzeyde
sağlanması için dijital veri akışını hızlandırmış olduk. Bu sayede hastaların
daha hızlı işlem görmesi ve sonuçların direkt hekimlerin ekranına yansıması
sağlandı. Web ve kiosk uygulamalarından tetkik sonuçlarını alma sürelerinde de
hızlanma oldu. Güçlü altyapı sayesinde hastaların muayene sonuçlarına ulaşma
alışkanlıkları ve tecrübeleri, sekreteryada kağıt kullanımı yerine mobil
uygulamalara yöneldi.”
“Diğer
taraftan hastaların zamanını kullanma ve değerlendirme olanakları da arttı.
Anlık bildirimler, mesajlar devreye girdi ve web hizmetleri sayesinde muayene
işlemlerindeki alışkanlıkların ve tecrübelerin değiştiğini gözlemlemiş olduk.
Hastalara sunulan hizmetlerde provizyon işlemleri var ise e-Rapor, e-Reçete
hizmetleri gibi sağlık sunucularına veri gönderimi, radyolojik görüntüleme
sistemleri gibi teletıp hizmetleri, e-Nabız veri paylaşımı, hasta kayıt/kabul
işlemleri, ilaç malzeme işlemleri, laboratuvar sonuçları, patolojik ve
radyolojik görüntülemelerin sistem kayıt sonuçları gibi alımlarda yüzde 75
iyileşme saptadık.”
“Oracle
Veritabanı ile daha hızlı erişim ve interaktif hizmetlerde de büyük kazanımlar
sağladık, raporlamada %75 oranında performans artışı elde ettik”
BT operasyonları noktasında proje sonucundaki kazanımlarını paylaşan Dr.
Yıldız, şu bilgiler aktardı:
“Hastane
çalışanlarına sunulan hizmetler tarafında ise hastane dışındaki işlemlere
erişim sağladık. Özellikle pandemi sürecinde dijital ekibimiz, hastane bilgi
yönetim sistemi ekibimiz ve faturalandırma ekibimiz işlerini uzaktan da
yürüttüler ve bu konuda hiçbir aksama olmadı. Altyapımız güçlü olduğu için
anında evlerinden sisteme ulaştılar ve hizmet sunmaya devam ettiler. Eczane
ilaç stok kontrolleri, dijital bilgi alışverişi, her an ulaşılabilir personel
eğitim sistemleri, malzeme ürün takip sistemi, elektronik kamu alımları
platformu alanlarında da yüzde 80 oranında bir iyileşme ile daha iyi hizmet
verdiğimizi söyleyebilirim. Bilgi güvenliği ve kesintisiz hizmet, veri gönderme
hızı, kesintisiz yedekleme, anlık sonuçlar, fatura/istatistik gibi komplike ve
büyük veri kümeleri olan hizmetlerin raporları, rapor ve analiz işlemleri hızı
gibi daha birçok konuda büyük adımlar attık, daha hızlı erişim ve interaktif
hizmetlerde de büyük kazanımlar sağladık.”
“Oracle Veritabanı ile personellerimize pandemi sürecinde online eğitim olanağı da sağlamış olduk. Tüm eğitimleri uzaktan yaptık ve Oracle ile kurduğumuz sistemin avantajlarını burada da gördük. Doktorlarımızın işlediği verilere ulaşma hızı yüzde 50 oranında artarken bilgi işlem departmanının iş yükü ise yüzde 50 azaldı. Üniversite olarak da yüzde 90’ın üzerinde bilişim hizmetlerinde memnuniyet oranı elde ettik. Yüzde 70 personel memnuniyeti oranının arkasında ise yine bu altyapımız sonucunda güçlü bilişim hizmetlerimiz yer alıyor. Aktif ve büyük ölçekte kullanılan hastane içi raporlama performansımız ise ortalama yüzde 75 oranında arttı. Örneğin, 100 bin kayıtlı veri sorgulamada işlemleri daha önce 8 dakikada yaparken şimdi 2 dakika kadar kısa bir sürede yapıyoruz. 100 bin kayıtlı veri göndermede ise 180 dakikada yaptığımız işlemi şu anda 45 dakikada yapıyoruz. Süreklilik durumundaki hızımız ise 360 dakikadan 1500 dakikaya çıktı. Özetle, önemli ölçüde mesafe kat ettiğimizi ve ciddi manada performansımızın arttığını söyleyebilirim.”
Yorumlar(0)
Yazıya ilk yorumu siz yazarak düşüncelerinizi diğer kullanıcılarla paylaşabilirsiniz.